Hallituspartnerit ry (Tampere)
Lue miksi hallituksen kannattaa seurata tunnuslukuja, jotka ennakoivat myynnin ja markkinoinnin tuloksia.
Kuva: Tampereen Messut Oy (Hallituspaikka 2023)
Tämä blogi sai alkunsa keskustelusta HHJ Pj-kurssilla (suosittelen). Keskusteltiin hallitusraportista. Kalvoilla oli vain asiakas-, tarjous- ja tilauskannat. Teollisen myynnin unilukkarina nostin huolen siitä, että myynnin ja markkinoinnin tunnusluvut puuttuivat. Luvut koettiin tärkeiksi ja keskustelun jälkeen lupasin kirjoittaa asiasta blogin.
Hallituksen työkalut myynnin johtamiseen
Strategiassa usein asetetaan kasvutavoitteita liikevaihdolle ja hyvässä strategiassa kerrotaan toivotut kasvun lähteet. Strategian edistymistä valvotaan hallituksessa. Mutta myynnin osalta katsotaan vain tuloksia: uudet tarjoukset ja tilaukset ovat seurausta hyvin tehdystä työstä. Hallituksessa pitää johtaa tekemistä eikä tuloksia. Suomalaisissa PK-yrityksissä on valtava osaamisvaje myynnin johtamisessa. Siksi katson, että hallituksen tehtävä on usein varmistaa myynnin suorituskykyä ja tarvittaessa ohjata strategisia panoksia.
Hallituksen kannattaa kiinnittää huomiota tunnuslukuihin, jotka ennakoivat tulevia tuloksia. Tällaisia ovat esimerkiksi:
- Myyntiputken koko ja konversio verrattuna tavoitteisiin – kuinka aktiivisia olemme, moniko liidi muuttuu tarjoukseksi ja lopulta asiakkaaksi? Tämä on erinomainen mittari, kun teemme henkilökohtaista myyntiä B2B-puolella.
- Asiakashankinnan kustannus (CAC) – kuinka paljon yhden uuden asiakkaan hankkiminen todella maksaa? Tämä sopii paremmin kun asiakas ostaa itse esimerkiksi netistä. Myös henkilövetoisessa myynnissä tätä pitää mitatta esim 6kk välein.
- Asiakaspoistuma (churn) – pysyvätkö asiakkaat, vai vuotaako yritys hiljalleen arvoa ulos?
- Markkinointi on hiukan vaikeampi. Vaihtelua on enemmän. Esimerkkejä: tuotetut liidit, uutiskirjeiden kiinnostavuus, linkedin engagement, www-kävijät… Eli oikeiden ihmisten pitää nähdä, sitoutua ja tulee selkeitä business tuloksia (esim liidejä tai tilauksia).
- Tilauskannan koko ja kehitys (uudet, voitetut, hävityt). Tällä ei johdeta myyntiä, vaan tuotannon resursseja.
Tarjousten määrä on huono tavoite
Hallituksen tehtävä on johtaa tekemistä, ei yksittäisiä kauppoja
Kun hallitus keskittyy tekemisen johtamiseen, se ei pelkästään mittaa menestystä – se rakentaa edellytykset sille.
Kysymys sinulle: Pitäisikö hallituksessa seurata enemmän myynnin tunnuslukuja? Sopisivatko esittämäni? Mitä lukuja sinä koet tarpeelliseksi?
Linjakkaita oivalluksia liiketoimintaan,
Janne Viinikkala
