Hallituspartnerit-Boardprofessionals – Helsinki ry
Pienet ja keskisuuret yritykset voivat hyödyntää tekoälyä monilla eri tavoilla parantaakseen tehokkuuttaan, laadukkuuttaan ja kilpailukykyään. Tekoälyyn perustuvien sovellusten avulla jokainen toimiala voi haastaa vakiintuneita toiminta- ja ajatusmalleja.
Pienet ja keskisuuret yritykset voivat hyödyntää tekoälyä monilla eri tavoilla parantaakseen tehokkuuttaan, laadukkuuttaan ja kilpailukykyään. Näin toteavat Leena Saarinen, Hallituspartnerit-Boardprofessionals Helsingin puheenjohtaja ja Tuomas Syrjänen, Futuricen hallituksen jäsen (KL 16.6.2023 https://www.kauppalehti.fi/uutiset/moni-pk-yrittaja-on-yksin-ja-nyt-pitaisi-ottaa-selvaa-tekoalysta-liiketoimintajohdon-ihan-keskeinen-asia/7062fc11-150c-4a41-94e0-6784509a58ce). Tekoälyyn perustuvien sovellusten avulla jokainen toimiala voi haastaa vakiintuneita toiminta- ja ajatusmalleja.
Samaa teemaa käsittelimme Hallituspartnerit-Boardprofessionals – Helsingin Uskalla kasvaa -PK-foorumissa 31.5.2023, jossa puhujina olivat yllä mainittujen lisäksi mm. Tero Ojanperä Silo AI:sta. Kokosimme pk-yritysten kysymyksiä tekoälyyn liittyen, ja vastasimme niihin nykytiedon valossa. Yksi keskeisistä havainnoista oli, että tekoäly oppii ja kehittyy nopeaa vauhtia, ja sen kyky tehostaa pk-yritysten toimintaa kasvaa päivä päivältä.
Osaako tekoäly vastata asiakkaiden kysymyksiin?
Tekoälyä voidaan käyttää asiakaspalvelun parantamiseen. Chatbotit voivat vastata kysymyksiin nopeasti ja tehokkaasti, jolloin yrityksen työntekijät voivat keskittyä monimutkaisempiin tehtäviin. Tekoäly voi myös analysoida asiakkaiden palautetta ja tarjota yksilöllisiä suosituksia palvelujen tai tuotteiden parantamiseksi.
Yrityksessämme on paljon tietoa, mutta se on hajallaan ja vaikeaa analysoida – voiko tekoäly auttaa?
Tekoälyllä voidaan analysoida suuria määriä tietoja ja saada arvokasta tietoa liiketoiminnasta. Tämä auttaa yritystä tekemään parempia päätöksiä ja tunnistamaan trendejä ja mahdollisuuksia. Tekoäly voi esimerkiksi analysoida asiakaskäyttäytymistä ja auttaa yritystä kohdentamaan markkinointitoimenpiteitä tehokkaammin.
Työskentelemme vuosien mittaan muotoutuneilla tavoilla, noinkohan tekoäly pysyy parempaan?
Tekoäly voi auttaa yritystä automatisoimaan monia manuaalisia tehtäviä, mikä säästää aikaa ja vähentää virheitä. Esimerkiksi tietojen syöttäminen ja käsittely voidaan automatisoida tekoälyn avulla, jolloin työntekijät voivat keskittyä korkeamman tason tehtäviin.
Meillä on niin pieni markkina Suomessa, että ei kannata alkaa räätälöimään palveluita.
Tekoälyllä voidaan tarjota yksilöllisiä tuotteita ja palveluita asiakkaille. Analysoimalla asiakastietoja ja käyttäytymistä tekoäly voi tarjota räätälöityjä suosituksia ja personoida kokemuksia. Tämä voi lisätä asiakastyytyväisyyttä ja parantaa myyntiä.
Verkkovakoilu, tilien kaappaaminen ja huijaukset lisääntyvät, miten pysyä kärryillä?
Tekoälyä voidaan käyttää yrityksen tietoturvan parantamiseen ja huijausten torjuntaan. Tekoäly voi havaita epäilyttävää toimintaa ja tunnistaa huijausyrityksiä, mikä auttaa suojaamaan yrityksen ja asiakkaiden tietoja.
On kuitenkin tärkeää huomioida, että tekoälyn käyttöönotto vaatii resursseja ja osaamista. Pienet ja keskisuuret yritykset voivat harkita kumppanuutta tai käyttää valmiita tekoälyratkaisuja kolmansilta osapuolilta, jotta ne voivat hyödyntää tekoälyä ilman suuria investointeja tai teknistä osaamista.
Kirjoitin pääosan tästä blogista 15 minuutissa Chat-GPT:n avulla. Tein kysymyksen ”Miten pieni ja keskisuuri yritys voi hyödyntää tekoälyä?”, lisäsin itse väliotsikot ja muokkasin tekstiä hieman sekä lisäsin ensimmäisen ja viimeisen kappaleen.
Näin voidaan siis sanoa, että MOT. Olemme todistaneet, että myös pienet toimijat, kuten vaikkapa yhdistyksen blogin kirjoittaja voi hyödyntää tekoälyä. Miksipä ei siis myös pk-yrityksen toimitusjohtaja, johtoryhmä ja hallitus!
Jaana Komulainen
varapuheenjohtaja
Hallituspartnerit-Boardprofessionals – Helsinki ry