Secto Designin hallitustyön fokuksessa on kasvu, vahva markkina-asema ja brändin arvo

Hallituspartnerit Tampere

Hallituspartnerit Kultainen Nuija Top3-finalistien joukkoon sijoittuneen Secto Designin hallitustyön fokuksessa on kasvu, vahva markkina-asema ja brändin arvo.

Aito hallitustyö on auttanut Secto Designia jatkamaan kasvuaan sekä vahvistamaan markkina-asemaansa ja brändiään. Kuvassa hallituksen puheenjohtaja Tuula Jusélius ja toimitusjohtaja Emma Frenzel Pariisissa, Champs Elyséen show roomin avajaisissa.

Secto Designin hallituksen vahvistaminen aloitettiin perheenjäsenistä. Kasvun myötä design-valaisimia suunnitteleva ja markkinoiva perheyritys on vahvistanut erityisesti IPR- ja kansainvälistymisosaamistaan riippumattomilla hallitusjäsenillä. Secto Design sijoittui Hallituspartnerien Kultainen Nuija -2022 tapahtumassa Top3-finalistien joukkoon.

Secto Designin tarina alkoi vuonna 1995, kun yrityksen perustaja Tuula Jusélius ja suunnittelija Seppo Koho tapasivat ensimmäisen kerran. Alusta alkaen oli selvää, että heitä yhdisti kunnioitus Pohjoisen metsiä, skandinaavista muotoilua ja ammattitaitoista puun työstämistä kohtaan.

Yhteistyö käynnistyi menestyksekkäästi innovatiivisten puukalusteiden suunnittelutyöstä. Pian huomattiin, että markkinoilla ei ollut saatavilla kalusteiden tyyliin sopivia valaisimia. Syntyi puuvalmisteinen kartiomainen SECTO 4200 riippuvalaisin, josta sittemmin tuli Secto Designin valaisinvalikoiman selkäranka. Nykyään Secto Designin valikoimasta löytyy 26 valaisinmallia.

Perheyritys Secto Design on rakentanut maailmanlaajuisen jälleenmyyjäverkoston, jonka avulla brändi on saavuttanut vahvan globaalin läsnäolon. Noin 95 % yrityksen tuotannosta viedään yli 80 maahan. Kansainvälistä markkina-asemaa vahvistamaan perustettiin Secto Design USA vuonna 2017 ja Secto Design France vuonna 2021. Secto Designilla on edustajat noin 70 maassa.

Valaisimet valmistetaan Secto Designin omassa tehtaassa, Sectomo Oy:ssä, Heinolassa. Tehtaan toimintaa johtaa Tuula Juséliuksen poika Joakim Jusélius.

Hallitustyö alkoi perheen kesken

Ajatus hallituksen vahvistamisesta riippumattomilla jäsenillä lähti itämään perheen sisältä. Aluksi hallitustyössä oli mukana Tuula Juséliuksen aviomies, jolla on business-tausta ja kokemusta erityisesti yritysstrategioihin ja talouteen keskittyvistä johtotehtävissä isoissa konserneissa ja konsultointiyrityksissä.

Ensimmäisenä lanseerattiin SECTO 4200 -riippuvalaisin.

Yrityksen kasvaessa ja perheen pojan päädyttyä Hankenille opiskelemaan Tuula Jusélius toteutti osittaisen sukupolven vaihdoksen ja Joakim Jusélius tuli hallitukseen oppimaan. Nykyään hän osallistuu hallitustyöhön aktiivisesti tuoden keskusteluun omia ideoitaan ja nuoremman sukupolven näkemyksiä.

IPR- ja kansainvälistä osaamista, kontakteja

Hallitusta haluttiin vahvistaa edelleen. Secto Design toiminnan kasvaessa tehtiin päätös oman yhtiön perustamisesta USA:han.  ”Olimme astumassa alueelle, josta meillä ei ollut osaamista tai kokemusta. Thomas Ekström oli tuttu entuudestaan. Marimekon talousjohtajana työskennellessään hän oli hankkinut vahvan kokemuksen kuluttajatuotteista ja kansainvälistymisestä. Pyysin Thomasia mukaan hallitustyöhön ja onneksemme hän suostui. Thomasin osaamisesta ja näkemyksistä on ollut valtavasti hyötyä yritykselle”, Tuula Jusélius kertoo.

Tuotteiden suojaus on tärkeää paitsi brändimme tunnetuksi tekemisessä myös uusien kopiointitapausten ehkäisemisessä.

Vähän aiemmin oli yrityksessä jo opiskeluaikanaan tilauskäsittelijänä aloittanut ja sittemmin vientipäällikkönä toiminut Emma Frenzel nimitetty toimitusjohtajaksi, ja Tuula Jusélius oli siirtynyt hallituksen puheenjohtajaksi. ”Kun USA:n tytäryhtiötä alettiin perustaa, työskentelin aktiivisesti nimenomaan Thomaksen kanssa. Tuo yhteistyö oli valtava tuki perheen ulkopuolelta tulleelle, vastikään työnsä aloittaneelle toimitusjohtajalle. Thomas sparrasi, konsultoi ja kaiken kaikkiaan osallistui erittäin aktiivisesti. Hän toi mukanaan paitsi kokemusperäistä osaamista, myös monia arvokkaita kontakteja”, Emma muistelee.

Noin vuotta myöhemmin rekrytoitiin toinen riippumaton hallitusjäsen, IPR-osaamisestaan tunnettu Minna Aalto-Setälä. Tuula Jusélius kertoo, että hallituksessa tarvittiin juridista, erityisesti tuotteiden suojaamiseen liittyvää, osaamista: ”Minna oli luonteva valinta, koska hänellä on kokemusta suurista kansainvälisistä yrityksistä. Hän tietää mitä meidän on tehtävä pitääksemme Secto Designin suojaukset kunnossa ja osaa varoittaa meitä niihin liittyvistä riskeistä. Lisäksi Minnan mukana tuli valtava määrä arvokkaita kansainvälisiä kontakteja.”

Kopiointi on iso haaste, kun toiminnan keskiössä on globaalisti markkinoitavat design-tuotteet. Kuvassa Octo 4240.

”Onneksi olin tavannut Minnan eri yhteyksissä jo useita vuosia aikaisemmin. Hän sai minut jo silloin ymmärtämään, että Secto Designin tuotteet on suojattava. Hän kertoi näkevänsä erittäin suuren riskin siinä, että tuotteitamme aletaan kopioida. Tästä suojaustoiminnasta yhteistyömme alkoi”, Tuula Jusélius kertoo rekrytoinnin taustoista. Hän mainitsee, että Minna Aalto-Setälä on motivoitunut hallitustehtävästään siinä määrin, että hän lähti mukaan myös HHJ (Hyväksytty Hallitusjäsen) -koulutukseen.

Kopiointi on iso haaste, kun toiminnan keskiössä on globaalisti markkinoitavat design-tuotteet. Tuula Jusélius kertoo, että Secto Design käyttää kopioinnin vastaiseen taisteluun vuosittain yhtä paljon rahaa kuin markkinointiin, joinakin vuosina jopa enemmän. Hänen näkemyksensä mukaan nämä kulut ovat osa markkinointia: ”Tuotteiden suojaus on tärkeää paitsi brändimme tunnetuksi tekemisessä myös uusien kopiointitapausten ehkäisemisessä. Saamme jatkuvasti kiitosta jälleenmyyjiltämme ja projektiasiakkailtamme. Suojaustoimintamme ansiosta heidän on helpompi myydä Secto Designin tuotteita.”

Hallitus – ei muodon vaan konkreettisten hyötyjen vuoksi

Aito hallitustyö on auttanut Secto Designia jatkamaan kasvuaan sekä vahvistamaan markkina-asemaansa ja brändiään. ”Thomas Ekström on ollut merkittävässä roolissa perustaessamme USA:n ja Ranskan tytäryhtiöitämme”, Emma Frenzel toteaa. ”Myös oikeudellisissa tapauksissa hallitusjäsenten osaamisesta on ollut iso apu. Se on varmasti mahdollistanut meille myös merkittäviä säästöjä mm. asiamiesten palkkioissa”, hän huomauttaa.

Aito hallitustyö on auttanut Secto Designia jatkamaan kasvuaan sekä vahvistamaan markkina-asemaansa ja brändiään.

Tuula Juséliuksen mukaan Secto Design on onnistunut poistamaan netistä noin 20 000 kopiota. Niitä on poistettu myös kansainvälisesti tunnettujen isojen nettikauppojen tarjonnasta. Erilaisia suojaukseen liittyviä caseja on ollut noin 750. Ne ovat syntyneet kun on törmätty tuotekopioihin kaupoissa, ravintoloissa ym. julkisissa tiloissa. Oikeusjuttuja on 25. Niistä Secto Design on voittanut 16, ja yhdeksän juttua on vielä käsiteltävänä. Niistä vanhimmat ovat kahdeksan vuotta vanhoja. ”Oikeuksien suojaaminen on todella suuri ja rankka osa työtämme. Mutta jos me emme tekisi sitä, meillä ei olisi nykyistä markkina-asemaamme. Kopioijat käyttävät korkeatasoisia tuotekuviamme markkinoidessaan halpoja muovista tai metallista valmistettuja tuotekopioitaan. IPR-juristin osaamisella on hallitustyössä suuri merkitys. Kun puolustamme brändiämme, brändimme arvo kasvaa. Jälleenmyyjämme yltävät parempiin myyntituloksiin, kun IPR-asioista pidetään huolta.”

Tuloksellista keskustelua ja suuria linjauksia

Secto Designin hallituksessa on mietitty ja mietitään strategioita ja myös tarpeita niiden päivittämiseen. Esimerkkinä Tuula Jusélius mainitsee koronapandemian: ”Alkuvaiheessa kukaan ei tiennyt tarkkaan mitä vaikutuksia pandemialla tulisi olemaan. Ehkä ajattelimme, että kun liikkeet suljetaan rajoitusten vuoksi, sisustustuotteita ei myydä. Ihmisten jäätyä koteihinsa etätöihin alkoikin sisustusbuumi, mikä teki meistä korona-ajan hyötyjiä. Myyntimme kasvoi valtavasti, ja se olisi kasvanut vielä enemmän jos kapasiteettimme olisi riittänyt.”

Koronapandemian jälkeen toiminnan painopistettä siirrettiin vahvemmin projektikohteisiin.

Pandemian aikana Secto Design päätyi jakelukanaviin, jotka eivät toimineet yrityksen kannalta parhaalla mahdollisella tavalla. Lisäksi kuluttajapuolen myynti kasvoi vahvasti. ”Näihin tapahtumiin liittyen teimme muutoksia strategiaamme vuoden 2021 syksyllä. Amerikan ja Lähi-Idän merkitys maantieteellisenä painopistealueena kasvoi, ja toimintamme painopistettä siirrettiin vahvemmin projektikohteisiin. Arvokkaat kohteet ovat tärkeitä erityisesti brändille, joka ei koskaan voi olla massatuote”, Tuula Jusélius kertoo.

Emma Frenzelin mielestä on tärkeää, että hallituksessa on keskusteltu strategisista painopistealueista: ”Minulle toimitusjohtajana on ollut tärkeää, että niihin on voitu käyttää aikaa. On arvokasta, että on foorumi, jossa pysähdytään keskustelemaan suuremmista linjauksista. Sen jälkeen on luontevaa viedä niitä toteutettaviksi oman tiimin kanssa.”

Hallituksessa on rento ilmapiiri

Secto Designin hallitus kokoontuu kuusi kertaa vuodessa. Jokaisella kokouksella on oma pääteemansa. Sectomossa on oma hallituksensa, jossa on tällä hetkellä yksi riippumaton hallitusjäsen ja vahvistusta ollaan rekrytoimassa. Secto Designin ja Sectomon hallitukset työskentelevät itsenäisesti, toisiaan tarvittavin osin informoiden.

Arvokkaat kohteet ovat tärkeitä erityisesti brändille, joka ei koskaan voi olla massatuote

Emma Frenzel toteaa, että Secto Designin hallitustyöhön ei liity mystiikkaa: ”Työilmapiirimme on rento, kaukana siitä mitä hallitustyöstä saatetaan kuvitella.” ”Hallituksen kokouksissa on hauskaa, ja siellä nauretaan paljon. Sinne ei tarvitse mennä pelon sekaisin tuntein ja jännittäen mitä virheitä löydetään”, Tuula Jusélius komppaa. Tuulan ja Emman mielestä hallituksen kokoukset ovat erinomainen paikka päivittää yrityksen tilanteita sekä analysoida poikkeamien syitä ja niiden edellyttämiä toimenpiteitä.

Pätevä hallitus tuo ryhtiä yrityksen toimintaan

Tuula Juséliuksen mielestä aidosti toimiva hallitus tuo yritykseen vauhtia ja nostaa rimaa sopivasti. Tähän liittyy myös yrityksen osallistuminen Kultainen Nuija 2022 -tapahtumaan: ”Arvostan hallitusjäseniämme. Arvostan sitä, että he ovat tulleet mukaan hallitukseemme ja heidän työtään. Osallistumalla Kultainen Nuija -tapahtumaan halusin tuoda esiin heidän työpanoksensa arvon ja merkityksen.” Kun riippumattomat jäsenet uhraavat aikaansa yrityksemme hyväksi, emme mekään kehtaa jättää asioita tekemättä ja mennä kokouksiin valmistautumatta.”

Emma Frenzelinkin mielestä hallitus on tietynlainen yrityksen moottori, joka pitää liikkeessä ja varmistaa, että sovitut asiat tehdään: ”Hallitus on motivaattori, jonka avulla saamme asioita tapahtumaan. Yksi hallitustyön merkittävistä tuloksista on yrityksemme strategia; hallituksessa päätetään suuret linjaukset, joiden mukaan toimitusjohtaja ja koko tiimi osaa suunnata toimintansa. Se on toiminut meillä tosi hyvin.”

Hallitusta halutaan vahvistaa edelleen nykyisiä osaamisalueita täydentämällä. Tuula Juséliuksen näkemyksen mukaan uusia jäseniä voidaan rekrytoida lähitulevaisuudessa 1-2 sopivin väliajoin: ”On tärkeää, että heidän perehdyttämiseensä voidaan panostaa riittävästi.”

Lisää tietoa Secto Designin tarinasta ja tuotteista täältä.

Kuvat: Secto Design Oy